Så startade Haglöfs

Det svenska outdoormärket Haglöfs är ett märke med lång historia. Allt startade för mer än hundra år sedan då den unge dalkarlen Wiktor Haglöf började tillverka ryggsäckar hemma i drängstugan. Verksamheten blev en framgång och idag tillverkar företaget allt från jackor till sovsäckar, men det är fortfarande ryggsäckarna som är de mest omtalade. Den populäraste ryggsäcksmodellen, Tight, har sålts i mer än en miljon exemplar. Haglöfs har ett hundratal anställda och räknas nuförtiden till ett av de ledande företagen inom den europeiska outdoorbranschen. Företaget växer och har börjat expandera till nya marknader.

Haglöfs produkter är anpassade för friluftsaktiviteter

Haglöfs historia började i en drängstuga

Wiktor Haglöf föddes 1886, på en gård nära sjön Runn i Dalarna. Wiktor Haglöfs far var bonde och redan som barn bestämde sig Wiktor för att han inte ville fortsätta i sin fars fotspår. I motsats till de flesta andra barn på den tiden gick Wiktor i skola tills han fyllde 18 år. Efter avslutad skolgång bestämde han sig för att börja tillverka ryggsäckar. Varför det blev just ryggsäckar berodde förmodligen på att Wiktor såg en efterfrågan hos lokalbefolkningen. Det bodde nämligen många skogsarbetare i trakten och de behövde bära med sig utrustning och proviant när de arbetade.

Sagt och gjort, hemma i drängstugan på familjens gård började Wiktor göra ryggsäckar. Han köpte tyg som han skar ut och sedan sydde grannkvinnan Maria Långberg ryggsäckarna enligt Wiktors detaljerade instruktioner. När det var gjort monterade Wiktor läderremmar och metallspännen på ryggsäckarna. Wiktor cyklade sedan runt i bygden och sålde dem till bönder och skogsarbetare för 90 öre styck. Han sålde även hängmattor och konstruerade en brödkvarn som blev populär bland folk som saknade tänder. Affärerna gick bra och två år senare registrerade han officiellt ”Haglöfs ryggsäcksfabrik” i handelsregistret.

Efterfrågan växte och företaget expanderade

Haglöfs ryggsäckar växte i popularitet och snart var drängstugan för liten för verksamheten. 1919 flyttade Wiktor produktionen till en verkstad nära Dalälven. Han anställde fem personer som hjälpte honom med ryggsäckstillverkningen men sömnaden utfördes fortfarande av sömmerskor i trakten, däribland Maria Långberg. Han anställde dessutom en säljare som cyklade vida omkring för att sälja och göra reklam för ryggsäckarna. Det sades att säljaren ibland cyklade så långt som till Östersund – en färd på 400 kilometer. De högklassiga ryggsäckarna fick ett gott rykte och inom kort kunde de köpas i stora delar av Sverige.

I början av 1930-talet började också verkstaden bli för liten för det växande företaget. 1934 bestämde sig därför Wiktor för att bygga en rejäl fabrik. Den stod klar 1935 och då kunde Haglöfs börja med storskalig produktion. Allt från design till sömnad skedde nu under ett och samma tak. Under andra världskriget tillverkade företaget väskor, stövlar och gasmasker till den svenska militären. Företagets viktigaste produkter var fortfarande ryggsäckarna men man började även tillverka bland annat campingutrustning och handskar. Speciellt populära blev produkterna bland människor i scoutrörelsen.

En älskad hundraåring

När Wiktor Haglöf gick ur tiden 1959 tog hans söner över företaget. Idag ägs det av japanska Asics men tillverkningen sker fortfarande i Sverige och familjen Haglöf är alltjämt inblandade i verksamheten. Wiktors son, Hans Haglöf, har passerat 85 men jobbar fortfarande med att designa ryggsäckar. För några år sedan fyllde Haglöfs hundra år. Det firades med att lansera ryggsäcken N:o 1 – en snygg, mörkblå skapelse som för tankarna till deras tidigaste modeller. N:o 1 tillverkades i en begränsad upplaga om 1000 exemplar och blev en succé bland folk som älskar det svenska outdoormärket.